Saturday, June 27, 2009

Selamat Tinggal...Bolasepak.

Sekolah Menengah Kebangsaan Pasir Besar, Politeknik Port Dickson,Politeknik Seberang Perai, Syok Fc, Kelab Bolasepak Remaja Polis Brickfield,PB United FC,Kor Armor Port Dickson Bawah 21 TAhun, Kelab Bolasepak Belia Jempol, Sekolah Kebangsaan Palong Satu,Majlis Sukan Sekolah2 Negeri Sembilan,MAjlis Sukan Sekolah2 Daerah TAmpin,Jabatan Kebajikan Masyarakat N9@JKMN.NS FC, Piala Coca-Cola N9......


Inilah antara kelab-kelab dan juga persatuan bolasepak yg pernah aku wakili sebagai pemain dari stat aku sekolah n pandai main bola sampailah yg terakhir dengan JKMN.NS FC..berbagai suke duke pahit manis telah aku rasai..juga segala macam sakit dah aku alami dari demam akibat terlampau banyak berjemur sampailah ke harmsting yg menyebabkan aku terpaksa berjalan menggunakan tongkat selama hampir 2 bulan. telinga aku juga dah lali dengan leteran dan bebelan mak & wife aku yg tak henti2 suh aku berhenti dari kejar bola kat tgah padang tue..teringat zaman kegemilangan aku main bola dulu...
Stat dari darjah 3 aku dah mula pandai main bola n aku dipilih utk mewakili pasukan bolasepak sekolah aku masa tu..tapi masa tue aku cuma jadi pemain simpanan je..tapi kira ok la kan coz aku sorg jer darjah 3 n aku terpaksa bersaing ngan bdk2 darjah 4,5, n 6 yg memang la lagi besar dari aku masa tue..w/pun aku kecik ckgu dah nampak bakat aku utk jadi pemain bola yg berkaliber masa tue..utk membuat hidung aku makin kembang masa tu lagi takde sorg pun bdk darjah 4 yg dapat main utk jadi wakil sekolah..tahun berikutnya stat darjah 4 sampai 6 aku dah jadi pemain utama sekolah..darjah 5 juga aku kenal apa itu kepimpinan coz aku jadi captain SK Palong 1..2 tahun aku jadi kapten n darjah 5 n 6 aku dapat la main utk MssD Jempol..tapi besala masa tu jempol tak kuat n memang ktorg akan balik awal kalo bertanding peringkat MssN9.
Sekolah menengah Form 1 aku di hantar ke SDASA, sekolah projek Bolasepak...aku n d geng cuma mampu bertahan 3 bulan je coz kami d buang beramai-ramai oleh pengetua sekolah sebab bergaduh dengan budak macha olahraga.Then aku balik ke SMK Pasir Besar dan memulakan tahun-tahun gemilang aku dalam bolasepak..Form 1 aku terlepas utk main wakil sekolah coz aku lambat daftar lepas kene buang dari SDASA. Form 2 aku kemudiannya menjadi perancang yg menjadi sebutan geng2 bola sekolah DAerah Tampin coz aku dah berjaya bawak tema bola SMKPB yg majoriti pemainnya adalah bdk2 form 2 ke Final MSSDT.tapi luck takde ktorg terpaksa kalah sebelum menang MSSDT masa aku Form 3.> manis aku dipilih menerima anugerah pemain terbaik MSSDT..masa 2 main utk Bawah 15 tahun..Kegemilangan diteruskan juga aku menerima anugerah yg sama masa Form 4..cuma kategori umur dah berbeza coz ktorg dah main utk bawah 18.Form 4 gak aku dipilih utk sesi pemilihan pemain utk wakil n9 tapi malang ada unsur2 kroni dalam pengurusan menyebabkan aku n member sekolah aku BABA tak pegi pun pemilihan tue..tapi aku dapat gak main utk pasukan bolasepak belia Jempol setelah bakat aku dihidu oleh coach yg aku panggil apak botak. Form 5 aku terpaksa akur dengan kehebatan sekolah MAAHAD AHMADI yg berjaya menewaskan team sekolah aku dengan tendangan penalti..aku pun tak dapat dah anugerah apa2 tahun tu..dah lah kalah final pastu aku kene harmsting sampai bertongkat aku..minggu pertama kene aku takleh jalan langsung..membebel je mak aku mengenangkan anaknya yg tak nak mendongar kata nie..
Then abih SPM aku p keje jadi Cleaner merangkap tukang cuci di MEnara Shahzan yg terletak di Bukit Bintang depan bangunan Cosway..skang menara tu dah jadi Menara Hong Leong..sambil keje aku main utk Kelab Bolasepak Remaja Polis Brickfield(BYC FC). dengan team ni aku main utk Liga SImpanan Wilayah Persekutuan thn 2001..tak sempat abih liga aku dapat tawaran sambung blaja ke POLITEKNIK POrt Dickson(PPD).terpaksa lah tinggal team BYC FC ni..hidup dengan jiwa bolasepak aku terpilih mewakili PPD stat dari semester 1 sampailah semester 4..ktorg penah menang no.3 di Majlis Sukan Politeknik Malaysia mengalahkan Politeknik Johor Bahru utk penentuan tempat ke 3 & 4..tapi paling tak best ktorg begaduh sakan ngan bdk2 PJB sampai kene eskot dua2 team sampai balik asrama..Sem 3 & 4 gak team Kor Armor PD ajak aku join team yg depa tubuhkan utk player bawah umur 21 n main utk liga bawah 21 PD..tp dapat tempat ke 5 je dari 12 team masa tue.
Kemudian lagi aku sambung blaja amik Diploma lak Kat Politeknik Seberang Perai (PSP)..tapi malang team bola PSP tak ada motivasi lgsung menyebabkan aku main hanya utk 1 semesetr sebelum aku main utk team Taman Gelam,Permatang PAuh..tapi takder ape yg leh d banggakan pun coz semua pertandingan yg ktorg masuk semuanya bungkus.
abih blaja aku terus dapat tawaran keje ngan kilang wat microchip sbg juruteknik..Kilang kepunyaan syarikat Komputer AMD yg menggunakan nama Spansion..masa nie barang2 bola mcam kasut semuanya aku beli yg orie coz gaji aku masa tue leh tahan mewah..so..main pun lagi semangat la masa tue.masa nie aku main utk team kilang aku yg kami gelarkan Spansionian Fc..team bola padang kilang aku agak kurang power tapi aku gak main utk team Futsal kilang yg namanya agak seronok sebab nama team aku sendiri pun SYOK FC..team aku ni penah menang naib johan Kejohanan Futsal antara kilang-kilang Selangor Barat atau lebih di kenali Shah Alam..ktorg masa tu kalah ngan Proton Fc yg memang power kat S.Alam tue..setahun lebih kurang lepas dapat keje aku kawin tapi masih lagi aku tak mampu nak nerhenti dari main bola w/pun tukang bebel aku dah ada 2..amak n wife aku..
Then aku dapat lak keje gomen n aku balik kg dok umah mertua la plak..kat Kg PAsir Besar n9..aku keje ngan JKM kat PKMD Kuala Pilah..jarak umah yg aku tinggal ngan tmpt keje aku adala 50 minit perjalanan..jauh gak tu..tapi org sport cam aku tu sume tak jadi hal...kenapa aku dok jauh2...coz bini aku keje kat Pjbt Daerah Gemas..snang wife aku nak p keje klo ktorg dok sini..Aku main utk 2 team lak masa nie..ngan Pasir Besar atau lebih di kenali PB United n team keje aku JKMN.NS Fc..ngan PB united aku main utk Piala Shaziman..n JKMN.NS Fc aku main Sukan Jabatan di Terengganu baru-baru nie yg mana team bola n9 kalah penalti ngan Perak setelah kami dipaksa oleh pengadil utk main 9 lwn 11 a/bila 2org player n9 di layangkan kad merah..w/pun kami leading 2-0 pada 1/2 masa pertma kami terpaksa menerima hakikat kekalahan yg sepatutnya tidak berlaku ke atas team N9 tue..tapi dah adat permainan ada kalah n menang...
segala penat lelah aku main utk selama ni agak berbaloi a/bila balik dari sukan JKM di Terengganu aku n 2 lagi geng PB united dipanggil utk p pemilihan pemain wakil Daerah TAmpin utk main Liga Simpanan N9...tapi malang..masa amat mencemburui aku...peluang utk aku datang bila aku dah tekad utk gantung kasut bola n teruskan hidup dengan masa aku utk femly...
Selama > 20 tahun aku hidup dengan semangat bola..apa yg aku wat hanya bola yg jadi keutamaan..sampaikan aku penah fikir aku hidup hanya utk bola sebagai seoarang yg berjiwa pemain bolasepak.tapi skang aku rasa dah sampai masa utk aku abihkan masa ngan femly,anak n wife aku..adakah aku mampu...aku pun tak tahu...sedih utk aku tinggalkan tapi aku akan cuba...cuba n terus cuba..


No comments: