Wednesday, April 8, 2009

Kumpulan Dikir Rebana Felda Palong Satu

Inilah otai-otai Persatuan Dikir Rebana Felda Palong Satu (FP1)...suma ahli ada 22 org..yang ada dalam gambar nie baru separuh jer nie..
yang berdiri paling kanan yang segak bergaya tu ayahanda aku yang tercinta..merupakan antara orang kuat Persatuan Dikir Rebana FP1 nie.

ni aksi aku tengah main dikir duduk masa persandingan sepupu aku Semeran kat Klang..

yang kecik muke nakal nie adalah pelapis yang bakal mewarisi kesenian warisan berzaman nie..

yang ni lak aksi aku tengah buat tarian piring..bukan piring terbang ha..kalo orang n9 kata tarian piring ni terinai..ni masa akak ipar aku bersanding..kompom pempuan yang tengah bersanding tue akak ipar aku..yang lelaki tu laki dia la merangkap biras aku..aku n isteri aku dulu pun camni gak masa bersanding kat umah dia..mana ada pelamin-pelamin..orang amerika kata sempoi...

Untuk pengetahuan para bloggers suma..aku nie merupakan ahli kumpulan Persatuan Dikir Rebana Felda Palong Satu yang kini telah bergabung dengan ahli dari Felda Palong 5 dan Palong 6 di N9...mungkin ada yang tak pernah dengar apa itu dikir rebana..dikir rebana adalah warisan berzaman yang dimainkan bagi mengiringi pengantin berarak dengan hayunan rebana serta mendendangkan ayat-ayat dari AL-QURAN yang dialun dan diiramakan supaya sedap telinga para hadirin yang mendengar. Dikir rebana juga dimainkan bagi mengiri majlis kebesaran atau keraian..lebih kurang macam kompang gak la dikir rebana ni...cuma bezanya kompang korang akan dengar depa melalak menyanyikan lagu pengantin baru serta lagu moden yang diubah suai supaya sesuai untuk didendang bersama paluan kompang macam lagu sebak nyanyian ukays tapi lagu kitorang adalah sama setiap masa dari awal hinggalah dunia kiamat coz...kitorang kan mendendangkan ayat-ayat Al-Quran..so..memang takleh nak diubah suai la...Berbeza dengan rebana ubi di Perak coz kalo tak silap aku depa pun ada bawak dikir atau lagu dalam loghat perak gak..tapi aku agak kecewa la ni coz tak ramai anak muda skang nak join persatuan camni...yang memperjuangkan khazanah tinggalan berzaman nie hanyalah orang-orang tua yang kebanyakannya dah ada sakit jantung,kencing manis dan darah tinggi jer..
P/s : Kalo ada sapa-sapa nak bersanding dan ingin diiringi dengan paluan dikir rebana dari N9 nie..kontek jer aku atau ayahanda aku ditalian 06-4628244...kami menyediakan pakej berarak siang, berarak malam, dikir duduk dan juga tarian piring @ terinai...hehehe..promote ar plak..

4 comments:

dEn aka ustad aka nWan said...

bai...kau tongah buek apo tuh?...takat buek gayo jo tak payah la bai...wahaha

Sarip said...

ko jgn banyak cakap yo..kot brani ko kawin sok tompahlah kumpulan rebano den ni..ko tak kono gilap muko ko ngan piring sok tak tau ar..

McM said...

hahha...tarian mangkuk hehe....

Mama's blog said...

Salam ... nak tanya ... ade tak penari tarian piring ni terdiri dari kanak2 .. kalo nak panggil buat persembahan di majlis perkahwinan di Gombak, camaner yer, berapa kos nyer dan boleh dtg sendiri tak? Saya tgh cari penari tarian piring yg terdiri dari kanak2.